čtvrtek 4. září 2003



Báseň pro tento den:

Kapradinový vrch
Dylan Thomas

Tak jsem byl mlád, bylo mi lehko pod jabloní
u zpěvavého domu, šťastný jak tráva zelená
a noc nad hvězdnou roklinou;
čas dovolil mi hrát si a lézt
zlatému v sklizni jeho očí,
ctěn mezi povozy, byl jsem princem jablečných měst,
nechával v tom čase stromy a listy
plout s chudobkami a ječmenem
po řekách padajícího světla.

A byl jsem zelený, volný a slavný mezi stodolami,
na šťastném dvoře zpívající, statek domov můj
ve slunci mladém jen pro jednou;
čas dovolil mi hrát si a být,
zlátnout v milosti jeho sil,
zlatý a zelený byl jsem lovcem a pastýřem,
telátka troubila k mému rohu,
lišky na kopcích štěkaly chladně a čistě
a svátek zvolna zněl
v oblázcích svatých potoků.

Celé to slunce utíkalo, bylo tak krásně v něm,
do trav zapadlý dům, hudba komínů,
vzdušný čas,
hravý, krásný a z vody
jak oheň trávy zelený
a temný pod prostotou hvězd.
Když jsem ke spánku spěl, sovy odnášely pryč dům,
dlouhý čas měsíce slyšel jsem, žehnaný mezi stájemi,
šramoty
noci ze stohů a koně
blýskající tmou.

Potom se probudit; celý dům rosou bílý
se vrací jako poutník s kohoutem na rameni,
zářilo všechno: Adam a panna,
obloha uzrávala
a slunce narůstalo ten den.
Tohle se muselo stát v zážehu prostého světla
na prvním zvířeném místě: Kouzelní
koně jdou vlazí
z řinčících zelených stájí
na pole chvály.

Ctěn mezi liškami a bažanty ve vlídném domě
pod mraky novými, šťastný v srdci tak dlouho,
na slunci vzniklý vždycky znovu,
hnal jsem svou slepou touhu
do trávy vysoké jak dům;
bylo mi jedno v nebeském klání,
že čas ponechává
ve zpívajících návratech tak málo jitřních písní,
než děti zelené a zlaté
odejdou z požehnání.

Bylo mi jedno, v beránčích bílých dnech, že mě čas
vyzvedne za ruku k trámoví plnému vlaštovek
pod měsíc rostoucí stále;
že kousek od spánku
uslyším letět čas i vzrostlá pole,
probuzen na statku navždy pryč z bezdětné země.
Tak jsem byl mlád, bylo mi lehko v milosti jeho sil
a čas mě svíral k smrti blíž,
i když jsem v poutech jako moře zněl.

Přeložil Slavomír Kudláček

Weles (7) 3/97



-aav- 9/04/2003

Žádné komentáře:

Okomentovat